Om mig

Mitt foto
Jag är en teknikintresserad tjej som jobbar i en mansdominerad bransch. Jag är gärna först på och testar med stor nyfikenhet nya saker, men helst teknikprylar. :) Min favoritpryl (f.n.): Sony Ericsson BT MBW-200 Sparkling Allure.

28 december 2011

Snabb och enkel efterrätt (till nyår?)

Den 6 december skrev jag ett inlägg att Smartson sökte testpiloter för Ekströms nya desserter: Creme Brülée, pannacotta och chokladmousse. Jag blev inte utvald, men föll för frestelsen och har testat Ekströms Creme Brülée i alla fall. Eller ja, min tonårsdotter och hennes väninna fixade efterrätten och jag åt. :)

Produkten hittades i affärens kylrum, bland mejerivarorna. Förpackningen är ca 15 cm hög och ryms enkelt i kylen. På baksidan finns en liten plastpåse med rörsocker.

Tillagning
Tjejerna hällde tetraförpackningens innehåll i en kastrull och värmde upp "till första bubblan kommer upp". Därefter fördelade de innehållet i fyra portionsformar (10 cm i diameter, 3 cm hög) och ställde dessa i kylen för att svalna.

Efter 20 minuters nedkylning var det dags att hälla rörsockret över efterrätterna för att med gasbrännare eller ugnens grillelement skapa en knäckig skorpa. Det bifogade sockret räckte inte till alla formarna. Farinsocker fungerade inte som ersättning, det brändes, så vi använde vanligt vitt strösocker istället. Jag vet inte om det blev någon skillnad i "knäckighet" mellan rörsocker och strösocker.

Efter bränning var det vilodags igen, 5 minuters nedkylning, innan vi kunde kasta oss över Creme Brüléen.

Omdöme
+ Knäckig skorpa
+ Enkelt och snabbt röra ihop
- För lite rörsocker
- Vaniljpuddingen var aningen för smak för mig, men helt ok

Inga kommentarer: