Om mig

Mitt foto
Jag är en teknikintresserad tjej som jobbar i en mansdominerad bransch. Jag är gärna först på och testar med stor nyfikenhet nya saker, men helst teknikprylar. :) Min favoritpryl (f.n.): Sony Ericsson BT MBW-200 Sparkling Allure.

8 december 2011

Ny jordlik planet funnen

NASA har hittat en planet utanför vårt solsystem som är mycket lik vår egen. Planeten har getts namnet Kepler-22b och ligger 600 ljusår bort.

Forskarna menar att temperaturen ligger runt behagliga 22 grader och att planeten troligen har både vatten och land - vilken gör det möjligt för liv att existera där. Ett år på Kepler-22b är 290 dagar långt och stjärnan som den kretsar kring är av samma typ som vår sol.

Kepler-22b upptäcktes av Keplerteleskopet som sköts upp 2009 av Nasa.

Tanken på en tvillingplanet är i och för sig spännande, men frågan är om denna planet kan bli mer än en häftig upptäckt? Är detta planeten vi ska flytta till när tillgångarna på vår egen jord börjar bli urlakade och miljön har körts i botten? Kan detta bli en spin off på de rymdresor som redan säljs till den kapitalstarke. Pensionssparande får möjligen en annan innebörd. "Pensionsspara nu, så ger du en bra start till dina barnbarnsbarn på planeten Kepler-22b". ;)

Inga kommentarer: