Om mig

Mitt foto
Jag är en teknikintresserad tjej som jobbar i en mansdominerad bransch. Jag är gärna först på och testar med stor nyfikenhet nya saker, men helst teknikprylar. :) Min favoritpryl (f.n.): Sony Ericsson BT MBW-200 Sparkling Allure.

24 mars 2011

56% köttmängd i Lithells Barnens grillkorv - hög eller bara good enough?

Lithells vill nu via Smartson testa "Barnens grillkorv". Jag reagerar först på namnsättningen. Hur skiljer sig Barns grillkorv från vuxnas grillkorvar? Hög köttmängd och inga tillsatser av bindväv eller blodprotein utlovas. Den är dessutom helt fri från gluten, laktos, ägg, soja, mjölk samt ärtprotein. När jag söker på internet för att ta reda på vilken köttmängd "hög" är, så visar det sig vara 56%. Det är väl bra i sig, men bättre hade jag förväntat mig.

En jämförelse visar att Chorizo överlag har högre kötthalt än grillkorv, men en utstickare är Sibyllas grillkorv som toppar listan med en kötthalt på 89%. Jag kan dock inte svara på om den är fri från gluten, laktos, ägg et c, men jag ifrågasätter att en korv som med namnet adresserar barnen inte har högre köttmängd. Kan de allergiska preferenserna inte uppfyllas utan att ge avkall på köttmängden?
  1. Sibylla Grillkorv med vitlök & örter, 89%
  2. Må gott Chorizo, 75%
  3. Scan Red Hot Chorizo, 65%
  4. Scan Grillkorv, 57 %
  5. Lithells Barnens Grillkorv, 56%
  6. Viktväktarna grillkorv 3%, 49%
  7. Scan Hot Dogs, 34 %
Jag hoppas att jag får tillfälle att testa denna korv. Testa du också: http://www.youtube.com/watch?v=mNqsUevZwBk

Inga kommentarer: