Om mig

Mitt foto
Jag är en teknikintresserad tjej som jobbar i en mansdominerad bransch. Jag är gärna först på och testar med stor nyfikenhet nya saker, men helst teknikprylar. :) Min favoritpryl (f.n.): Sony Ericsson BT MBW-200 Sparkling Allure.

31 oktober 2012

Test av Philips wake-up light


Åt Buzzador testar jag nu Philips Wake Up light HF 3520 med soluppgångssimulering. Jag har länge varit nyfiken på en dylik väckning och det här testet dök upp med alldeles perfekt timing. Vi har nyss gått över till vintertid och mörkret börjar lägga sig.

Kväll 1: uppackning + lära känna all funktionalitet i lampan. Det är inte enbart en väckarklocka (stegrande ljus + fågelkvitter eller radio, en modell finns också med Iphone-/Ipod-anslutning) utan också insomningsfunktion med stegvis lägre ljus, två alarmtider samt bordslampa och vanlig radio. Manualen fanns i ett flertal språk, men den svenska översättningen haltar och blir förvirrande. 

Ljusintensitet vid väckning och belysning kan ställas in med 20 olika nivåer. Tidsintervall för ljuset kan väljas mellan 20-40 minuter. Radion har såklart volymfunktionalitet. Fågelkvittret har jag än så länge bara hittat en variant av. Testknapp finns integrerad i klockans funktionalitet där soluppgång sker på 90 sekunder istället för normaltid. Allt för att visualisera en väckning.

Morgon 1: låta lampan väcka mig en morgon klockan 07:00 med en halvtimmes föregående soluppgång och avslutande fågelkvitter. Feg som jag är ställer jag för säkerhets min gamla väckarklocka på 06:50 också. När den gamla väckarklockan väcker mig morgonen därpå konstaterar jag att jag inte känner mig lika trött som en vanlig morgon och något behov av av snooza har jag inte!

Morgon 2: Philips wake up + gamla väckarklockan igen. Vaknar dock med ett ryck kl 06:40 av makens väckarklocka som skriker ut morgonnyheterna. Det är halvljust i rummet. Trött nej. Snooze nej.

Morgon 3: Vaknar 06:39 före makens skrikande väckarklocka, före min egen gamla väckarklocka och med ett behagligt ljus i rummet.

Mer följer...


Inga kommentarer: